De gode tårene

dråperEn av de mer synlige trekkene til en høysensitiv person er tårene. De kommer på de underligste tidspunkt, og uttrykker våre følelser. Sorg, glede, vemod, medfølelse, nytelse, smerte, latter og mere til. De er så vanskelige å skjule! Men så er spørsmålet: Skal vi det? Hvorfor skal vi det?

Noen ganger møter jeg mennesker i krise. Som har nervene utenpå og som tåler mye mindre enn de ellers har gjort. Nylig møtte jeg en mann som tidligere har elsket klassisk musikk. Nå, når han har vært veldig syk, klarer han ikke å høre på musikk. Det synes jeg er så trist. Grunnen til at han ikke våger, er at han er sikker på at han vil gråte. Skikkelig gråte. Og det er ikke en mann opplært til å gjøre. Det blir for sterkt.

Jeg er sånn som ikke kan lese en bok. Jeg har lest ganske mye i oppveksten og studert språk og med det lest mye god litteratur. Jeg leser derfor ikke dårlig litteratur, det er bortkastet tid. Men når jeg leser god litteratur, da gråter jeg. Da gråter jeg så mye og så lenge at jeg er utslitt lenge etterpå. En kveld min sønn kom sent hjem kom han inn i stuen til meg, ser meg oppløst i tårer og sier; “mamma, leser du bok?” Det er litt til å le av. Ja, jeg leser bok. Det er ikke noe farlig, jeg har det ikke dårlig, jeg bare gråter for dem i boken. De finnes ikke engang.

Det er ikke farlig å gråte. Etter at jeg begynte å legge merke til at jeg gråter av alt mulig som ikke gjør vondt, har jeg på en måte akseptert det. Og da gråter jeg desto mer. Vakker musikk, en god samtale, fine bilder, mine barn, alt som rører meg går rett til øynene. Jeg kjemper av og til mot det, jeg vil ikke at hvem som helst skal se tårene mine, men jeg kjemper sjeldnere.

Det er synd om vi skal se på tårer som svakhet. Det er enda tristere om det skal begrense våre følelsesmessige utfoldelser, at vi ikke skal våge å gå på kino på høylys dag eller på en konsert som bringer tårene frem. Tenk om vi kunne lære oss å elske tårene, fordi de uttrykker våre fineste følelser?

Jeg synes ikke vi burde kjempe mot følelsene. Jeg slår herved et slag for tårene. Så heldige vi er som kan føle så sterkt!